fredag 7. juli 2017

Learning by doing i hagen

En regnfull, snørik og kald vår er blitt til en relativt hyggelig sommer. Jeg har lært "the hard way" at en ikke må plante ut stauder for tidlig. Jeg, ivrig som jeg var etter å komme i gang med å etablere nye bed i hagen, gikk bonanza på Finn Schøll hagesenter her i bygda. Plantet ut i begynnelsen av mai, det var jo en grei temperatur og staudene var jo ment for å klare en vinter - eller fem. Men, så kom snøen... Både én og to ganger. Den lå noen dager også.
Dette lærte jeg av det:

  • Nyplantete Allum, som jeg hadde førkultivert inne, ble aldri større enn ti cm. De tålte ikke snø og frost. 
  • Nyplantete Hosta klarte seg, mot alle odds. Jeg satte plastkasser over, som midlertidige "drivhus". Kanskje det var det som redddet dem? Plantene er fortsatt små, men alle fire har fått nye blader. 
  • Nyplantete planter med H7+ klarte seg fint, tross snø :-) 
Så, nå er spørsmålet om Allumene kommer opp neste år, eller om snøen tok knekken på dem. Jeg tror jeg setter ned noen ekstra løk til høsten, for sikkerhet skyld. 


                                              Det er håp! Nytt blad på frostskadet Hosta! 🙌🏻

Huskeliste til høsten: 
  • Sette ned Allum
  • Sette ned tulipaner, spredt rundt i staudebedene
  • Pakke inn Hagehortensia og vente spent på om de overlever H5

Huskeliste neste vår: 
  • Vent til etter 17.mai med å plante ut, uansett herdighet. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar