onsdag 12. juli 2017

Bygge mitt rike

Det er jo et stort privelegium å starte med så blanke ark som det er i min nye hage. Massevis av plen, bare ett bed. Det har egentlig vært litt overveldende; hvor skal jeg begynne, liksom?

Målet mitt er å få til en bugnende hage med vakre bed og busker, men enn så lenge må hagen først og fremst fungere for hele familien, det vil si at å lage noe midt på plenen er uaktuelt. Her må det være plass til ballspill, kubb og telting i hagen.

Morelltre har jeg alltid ønsket meg. Nå har jeg to! <3

Så: etter å ha myst og tenkt på hagen, gjøv jeg løs. Dette var det i hagen fra før:
  • Ett epletre
  • To morelltrær
  • En flott syrinhekk
  • Et nydelig lønnetre
  • Velstelte tujahekker (hvordan klipper jeg dem, tro? ) 
  • Et bed inne ved husveggen, overgrodd av krypeiner. 
  • Og, altså - en plen, som var tett og fin i fjor, men som antakelig ble skadet av is i vinter. Den er litt mer pjuskete nå, dessverre.
Dette har jeg gjort i vår:
  1. Fjernet krypeiner i blomsterbedet ved veggen. Det var en utrolig langdryg og tung jobb! Skikkelig "gubben og gamla låg og drog, og ikke fikk opp rota". Til slutt klarte jeg å dra opp den ene + fjernet så mye røtter jeg klarte. Den andre måtte jeg sage ned. Hva gjør jeg for å bli kvitt den, tro? 
    • Under krypeineren åpenbarte disse herlighetene seg: 
      • Flere vakre roser! 
      • To fantastisk livskraftige lavendel, hos meg i H5! 
      • En pjuskete og stor staudeaktig plante i hjørnet, som skal få sommesesongen på å overbevise meg om den skal få stå. Foreløpig er jeg usikker. 
    • I tillegg har jeg plantet: 
      • Strandkattehale
      • Alpeklematis
      • Solsikker
      • Tvetann
      • Silkepeon 
      • Bregner og Gravmyrt (i utkanten, for å dekke over einer-rota)
Det høres kanskje litt fullt og rotete ut :-) Jeg tar en ny vurdering av dette bedet til høsten og flytter eventuelt litt rundt på ting.

2: Laget/ gravd/ bygget tre nye bed.
  • Et lite steinbed nede ved innkjørselen. Fjernet "et tonn" med leire, overgrodd av Skvallerkål. Der begikk jeg en nybegynnertabbe: Jeg bare lukte bort ugresset, men burde selvsagt lagt på en duk før jeg la på ny jord. Det kommer stadig små skvallerkål-spirer. Men - jeg luker jevnt og trutt bort bladene og holder meg klokelig unna røttene. Jeg har lest at det skal holde det i sjakk/ få dem til å gi opp etter hvert.
I steinbedet har jeg plantet hvit og rosa Saxifraga, vill Marikåpe, en type takløk og noen akeleier. Det gror seg fint til og plantene ser ut til å trives!
  • Et staudebed. Jeg fjernet gress og gravde meg ned i underlaget. Møtte veldig snart Nittedals jordstandard: blåleire. Hakket og gravde en hel dag, men klarte til slutt å fjerne nok til at jeg kunne fylle på med ny jord + kukompost, for så å plante staudene mine.

De fleste staudene jeg har, er deler fra gamlehagen min ved rekkehuset. De har overvintret i et midlertidig bed i et hjørne av hagen - og heldigvis overlevde alle sammen!
Jeg ser allerede at jeg burde bygge opp dette bedet litt mer, det er litt usynlig. Så, nå er jeg på jakt etter nye, fine stener, så får vi se :-)

  • Enda et staudebed, denne gangen bygd oppå plenen.
    Oi, som jeg har lempet stein i denne hagen! Jeg har tatt med meg fra fjern og nær (bare lovlige           steder, selvsagt!) , og endel av disse steinene ble brukt til å bygge opp et relativt stort bed, ment for stauder, georginer og sommerblomster.
Bildet viser den spede starten.
Slik gjorde jeg det:
  1. Satte opp hyssing for å bestemme formen på bedet. 
  2. Jeg bygde muren, 2-3 steiner i høyden. 
  3. Dekket bunnen med aviser + la planteduk rundt kantene, opp langs stenene. 
  4. Fyllte på med (sykt mye) jord og kukompost. 
  5. Plantet Riddersporer, georginer, lavendel, prydgress, Lammeøre, Kongslys, hvit Salvie .... og sikkert litt til. 
Bedet ble hjerteformet, helt tilfeldig! 

Nyplantet staudebed, tidlig i juni. Nå skal det gro seg til. 
Ellers har jeg plantet en fin Skjærsmin, en Hurdalsrose + en Rosa Polareis/ Ritausma, som jeg håper skal vokse seg stor og fin etter hvert.

Det var punkt 1. og 2. Fortsettelse følger!
Rosa Ritausma/Polaris. Gleder meg! 





1 kommentar:

  1. Spennende å se hvor fint det blir. Du har gjort mye skikkelig arbeid.

    SvarSlett