tirsdag 24. mai 2016

21.mai 2016; En oppsummering av vårens hendelser

Jeg har jo ført sirlig hagedagbok de siste årene. Mye fordi jeg ville lære - og mest fordi jeg ville huske hva jeg hadde gjort, hvor jeg hadde plantet mm. I vår er jeg kommet helt ut av bokføringen, så derfor forsøker jeg dette; En blogg. Usikker på om det vil fungere,  det er jo veldig praktisk å kunne tegne og forklare litt i en sånn bok. Vi får se om jeg finner en løsning (digital) på det.


Dette har skjedd siden snøen gikk for en drøy måned siden:

  • jeg var raskt ute og ryddet rusk og rask i hagen. Dette skjedde rett før det siste snøfallet. Deilig å ha gjort dét når alt begynner å spire og en har mer lyst til å gjøre andre ting :) 
  • I begynnelsen av mai forsøkte jeg å forbedre jorda; Helte på en sekk kukompost + god hagejord og håper det gjør susen. Jorda virker mye sunnere, i hvert fall. Ikke så grå/ leireaktig og tettpakket. NB! Jeg lærte av en gartner på Plantasjen at en ikke trenger å være så forsiktig med kukompost. Jeg har alltid trodd at den er på lik linje med hønsegjødsel, som kan svi om en bruker for mye. 1-2 cm over jorda, som en harver nedi, er ideelt i følge ham. Så får vi se om det har noen effekt. 
  • Helgen før 17.mai satte jeg ned georginene + gladiolene. Bakerst i bedet, nederst og på midten.
  • Jeg har kjøpt sneglegift og er i gang med å fjerne minisnegler - de er kanskje 4 mm lange - og legger ut gift, slik at flest mulig DØR ;-) 
  • I dag har jeg vært på impulstur på Hageland. Kjøpte en hvit Løytnantshjerte, en Akeleiefrøstjerne (fikk en av mamma i fjor, ville ha en til, bak peonene) og en Strandkattehale. Har en fra før, det er fint å ha to ved siden av hverandre. 

To do i tiden fremover: 
  • Luke
  • Fjerne snegler
  • så blomsterfrø + gulrøtter (med barna)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar